Sunday, January 2, 2011

Cultuur, natuur en geschiedenis

In plaats van in 't park te naar het voetbal te gaan liggen kijken, heb ik mijn (voorlopig) laatste dag in Sydney een beetje nuttiger doorgebracht. 'k Heb namelijk een bezoekje gebracht aan het Australian Museum, een natural history museum over Australië.

Ik ben sowieso al gefascineerd door de natuur en (aard)geschiedenis ('k wou na het middelbaar eigenlijk eerst geologie gaan studeren...). Het KBIN in Belgie is veruit mijn favoriete museum en ik loop ook niet met tegenzin door andere musea om het zo uit te drukken. Eigenlijk zou ik dat in België ook meer moeten doen, maar daar komt het er gewoon niet van. Nu, dit museum was in een woord zalig! Supergroot, oud, donker en belachelijk grote collecties, zoals een goed museum eigenlijk moet zijn. 'k Heb dan ook wel overdreven veel foto's gemaakt, dus ongeïnteresseerden moeten niet op deze link klikken!
Er was ook een gedeelte over de geschiedenis van de Aboriginals. Ongelofelijk interessant eigenlijk, 'k heb daar dan ook enkele uurtjes gespendeerd. Wat er met deze mensen gebeurd is na de kolonisatie door de Europa is gewoonweg schandalig. Maar ja, een van de kenmerken van Europeanen is dan ook machtswellust. Als je er even over nadenkt hebben we (Europa dus) eigenlijk bijna alle culturen van de wereld vernietigd, behalve in Azië waar ze het geluk (?) hadden om even sterk, of zelfs sterker te zijn. Buiten dat gebied is werkelijk alles veroverd... 't Is ook buitengewoon intriest dat de Kerk zich ook weer kwam moeien. Ik heb een paar filmpjes en afbeeldingen gezien over de pogingen om de Aboriginals te bekeren, alsof ze zelf geen religie hadden... Ik heb heel veel respect voor natuurgodsdiensten, omdat die meestal vredelievend zijn. Voor andere religies, de grote drie al zeker, heb ik echt een afkeer, en dat is een serieus understatement. 'k Heb me dus met andere woorden wel een beetje druk staan maken in dat geval.

Morgen was ik van plan om nog een dagje naar Bondi te gaan voor ik vertrok, maar aangezien de weersvoorspellingen heb ik besloten om 's morgens al te vertrekken. Ik zal niet langs dezelfde weg terug naar Shepparton gaan, maar een iets noordelijker gelegen weg nemen. 'k Vond het nogal stom om precies langs dezelfde 800 km te rijden die ik al een keer gezien heb. Ik ben hier toch, dus dan ik even goed zoveel mogelijk proberen te zien!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...