Wednesday, January 5, 2011

Cruisin' the Olympic Way

Hier ben ik weer! Ik heb een bibliotheek met gratis internet gevonden in Wagga Wagga.

Maandag ben ik mijn rit begonnen via Bells Line of Road, de most scenic route (ik weet zelfs niet hoe ik dat in het Nederlands kan zeggen, hoe erg is dat?) door de Blue Mountains, maar door de regen en mist heb ik spijtig genoeg niet veel van de uitzichten kunnen zien.

Nadien kwan ik aan in Bathurst waar zich een museum bevond dat ik absoluut moest zien. Het bevat de internationaal geprezen mineralencollectie van Sommerville en het enige complete skelet van een Tyrannosaurus rex in Australie. Tot mijn verbazing was het museum geen enorm gebouw, maar een oud schooltje. Het had een klein beetje weg van de oude school in Larum... Voor de rest waren er ook meer dan 6000 fossielen van alle periodes in de aardse geschiedenis te zien. Gewoon geweldig!

T. rex-skelet


Gisteren ben 'k dan doorgereden naar Cowra, winnaar van verschillende prijzen, zoals voor de meeste propere stad van NSW, de meest vriendelijke, de meest gastvrije,... en de plaats waar tijdens WOII 's nachts meer dan 1000 Japanse krijgsgevangenen hebben proberen te ontsnappen uit een Prisoner of War (POW) camp. Resultaat: 231 Japanse doden en 4 Australische. Het POW camp bevatte ook Italiaanse soldaten, maar die hadden al snel door dat ze hier op een veel betere plaats zaten dan aan de frontlinie. Het verschil met de Japanse soldaten was dat die zich houden aan de Bushido code van militaire eer die voorschrijft dat je beter sterft in een gevecht dan een nobody te worden in gevangenschap (vandaar ook kamikazepiloten...).
Zoals meestal ben ik hier ook eerst het Visitor Centre binnengestapt voor wat informatie. Daar werd aan de hand van een perfect hologram uitgelegd wat uit die nacht juist gebeurt is, vrij indrukwekkend.

Hologram in het Visitor Centre (kort fragmentje, want het duurde 10 minuten)

Daarna heb ik een ritje gemaakt langs alle belangrijke historische plaatsen. Te beginnen bij de World Peace Bell van Cowra. Er zijn er drie van in de wereld, de andere twee hangen in het UN-hoofdkwartier in New York en in Tokyo. Deze klok is gemaakt van medailles van Australische soldaten.
Iets anders dat echt de moeite waard was, was de Japanse tuin, de grootste van het zuidelijk halfrond. Nadien nog in de bakkende zon de site bezocht waar het POW camp gelegen was en het oorlogskerkhof.

POW camp site

Vandaag heb ik dus mijn dag doorgebracht in Junee (zie mijn vorige post deze voormiddag). Geweldig mooi stadje, prachtige oude gebouwen, zie de foto`s!
Hier ben ik ook naar Monte Cristo Homestead geweest, een koloniale mansion gebouwd in 1884 in Victoriaanse stijl. Het wordt verondersteld om een `haunted mansion` te zijn, blijkbaar dwalen de geesten van de vroegere bewoners er nog altijd rond. Het huis is echter wereldberoemd om die reden, het is al onderwerp geweest van vele boeken en tv-programma`s in Australia en Amerika, dus bijgevolg ook in de rest van de wereld. `k Moet wel zeggen, er hangt een rare sfeer als je alleen door het huis wandelt. Ik heb normaal niet zo snel schrik, maar daar had ik toch niet voor m`n plezier `s nachts rondgewandeld... Ik hoorde nu al overal geluiden!
Het huis op zich was wel gewoonweg schitterend, misschien wel het mooiste huis dat ik ooit al gezien heb. Echt magnifiek schoon.

Dining Room in the Mansion of Monte Cristo

Nadien ben ik nog naar het Railway Roundhouse geweest. Junee is/was zowat het centrum van het treinverkeer hier in Australia, dus vandaar. Dat was een gigantisch groot, rond gebouw waar ze treinen repareren en waar ze hele treinen ook gewoon kunnen omdraaien (dus zodat de achterkant de voorkant wordt en vice versa). Enorm! `k Ben er wel niet binnengegaan, want dat kon alleen na betaling en met een gids. Had ik dus geen zin in.

Nu zit ik in Wagga Wagga. `k Weet nog niet precies wat ik hier morgen ga doen. Misschien enkele (gratis) musea, of de Botanic Gardens, of zwemmen bij de rivier, of gewoon helemaal niks en verderrijden, maar `k ga nu al wel zeker een plekje zoeken om eten te maken en te slapen.

Tot de volgende!

Meer foto`s hier!

Ah ja, ik hoorde een paar uur geleden tijdens de hoofdpunten van het nieuws dat Clijsters is aangekomen in Australie. Blijkbaar vinden ze dat hier dus belangrijk nieuws. `k Hoop natuurlijk ook wel dat ze hier over een paar weken de rest naar huis speelt zodat ik ons Kim de Australian Open kan zien winnen!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...