Wednesday, November 17, 2010

Aangekomen in Melbourne

G'day Belgium!

Ik was de vorige keer geeindigd met te zeggen dat ik een 2-daagse trektocht ging doen in Wilsons Promontory NP, het zuidelijkste puntje van het Australische vasteland. Voor ik daaraan begon ben ik bij het Visitor Centre eerst toch maar eens gaan informeren naar de weersverwachting. Bleek dat ze voor de komende dagen enorme stortbuien verwachtten. Toen heb ik natuurlijk twee keer nagedacht voor ik met mijn rugzak en tentje eropuit trok. Uiteindelijk heb ik dan besloten om die dag gewoon enkele kortere wandelingen te doen en dan 's anderendaags te zien hoe het met het weer gesteld was. Die dag (vrijdag) was het echt belachelijk warm: 32 graden en ongelofelijk vochtig. 't Was bij momenten echt afzien tijdens de wandelingen. 'The Prom' was tot nu toe wel veruit het mooiste nationaal park dat ik bezocht heb. Echt adembenemend! De bedoeling was om 's avonds in de tent te slapen, maar dat plan heb ik al snel opgegeven toen ik de wolken zag aankomen. 'k Heb mijn luchtmatras dan maar verhuist naar mijn auto en daarin geslapen. Een goed idee achteraf bekeken, want het heeft de hele nacht geonweerd en water gegoten.

De volgende dag regende het nog steeds, dus heb ik de Lonely Planet er bij genomen om een alternatief te zoeken. Lonely Planet is trouwens oorspronkelijk Australisch, maar dat effe terzijde. Na een minuut of vijf bladeren heb ik dan beslist om naar Walhalla te rijden. Dat ligt een honderdtal kilometer meer landinwaarts, dus ik dacht: misschien regent het daar niet. Verkeerd gedacht dus, het heeft uiteindelijk tot zondagmiddag geregend, motregen afgewisseld met enorme hagel- en regenbuien. Walhalla is een 150 jaar oud goudmijnstadje in de Great Dividing Range. Ooit woonde er 5000 man, toen een gigantisch groot aantal als je weet dat er in Melbourne rond dezelfde tijd ongeveer 10 000 man woonde, nu wonen er amper 18 mensen meer. De stad heeft zijn naam niet gestolen, want het was in die tijd echt het Walhalla voor de mensen, toen er een van rijkste goudaders ter wereld ontdekt werd. Er zit nog steeds goud, maar vergeleken met de locaties van andere goudmijnen is het totaal niet rendabel om goud te delven in deze bergen. Achteraf gezien was ik eigenlijk wel blij dat het die dag regende, want dat gaf nog een extra tintje aan het praktisch uitgestorven stadje.

's Zondags had ik een hostel geboekt in Melbourne, dus dat betekende vroeg vertrekken. Zo kon ik onderweg nog een zijsprong maken naar Phillip Island, bekend om zijn pinguin- en pelsrobkolonies. De pinguins komen alleen 's avonds aan land en om die te kunnen zien moet er uiteraard betaald worden. Daar heb ik dus geen foto's van. Van Seal Rock daarentegen wel, en als je goed kijkt zijn er robben te zien op de foto's.

Nu zit ik dus in Melbourne in het Melbourne Metro YHA. Een superhostel met een geweldig uitzicht vanaf de rooftop. De voorbije dagen hebben ik en Evelyne de stad een beetje verkend (de andere twee meisjes hebben werk gevonden in de buurt van Sydney). Nu is het de bedoeling om hier in de buurt van Melbourne zo vlug mogelijk werk te vinden, want het is hier duuur! Fingers crossed dus.

Melbourne is trouwens een totaal andere stad dan Sydney: veel minder hoogbouw, groener, relaxter. Iedereen loopt hier veel minder gestresst rond dan in Sydney. Melbourne is ook de culturele hoofdstad van Australie en dat zie je overal. Er zijn massa's musea, kunstgallerijen, oude gebouwen, kerken,... De stad zit ook bomvol met restaurantjes en eetstandjes met eten van over de hele wereld. Een serieuze mix van culturen dus. De stad doet ook heel Europees aan met zijn trams, koetsen met paarden en de oude architectuur.

'k Heb nu eindelijk gratis internet gevonden, ik zit nu in de State Library van Victoria. Een gigantisch grote bibliotheek met miljoenen kaarten, boeken, geschriften,... Redelijk waanzinning. Er zijn ook constant gratis tentoonstellingen op een van de vele verdiepingen. Daarjuist ben ik naar de tentoonstelling van de geschiedenis van Victoria geweest, met onder andere het echte harnas van Ned Kelly. Heb ik uiteraard foto's van, maar die kan ik hier in de bib niet uploaden. Zal voor een volgende keer zijn!

Nog even iets om af te sluiten: ik heb hier ondertussen ook al enkele Belgische muzikanten/groepen gehoord sinds ik hier ben, op de meest uiteenlopende plaatsen: Stromae in de backpackerbars, die is volgens mij echt wereldberoemd, Daan en Das Pop op de radio en The Subs in een winkel.

Tot hier dit bericht, de foto's zal ik zo rap mogelijk proberen te uploaden.

Ik wens iedereen in Belgie veel sterkte met het extreem slechte weer, hier is het ondertussen een helblauwe lucht en een 25tal graden!

Tot de volgende!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...