Wednesday, December 29, 2010

Het leven zoals het is: Sydney

Mijn laatste post was op kerstavond, ondertussen alweer vijf dagen geleden...

Kerstdag zelf was eigenlijk vrij surreeel: meer dan 30 graden, een Bondi Beach bomvol kerstmutsen en bier op een muziekfestival. Da's niet bepaald de Kerstmis die je elk jaar meemaakt, dus heb ik er dubbel van genoten! Een minpuntje was wel dat de batterijen van mijn fototoestel leeg waren en ik bijgevolg dus geen foto's heb kunnen maken. De anderen hadden wel een fototoestel bij en hun foto's krijg ik één van de volgende dagen nog. Nog even geduld dus voor de kerstfoto's!

De dagen daarna heb ik eigenlijk niets speciaal meer gedaan. Het weer was dan ook niet echt denderend, regen en wolken, dus werden de dagen gevuld met uitrusten, tv kijken, een beetje rondwandelen, en 's avonds uitgaan. Beschrijven hoe Kings Cross is, is bijna onmogelijk. Je moet er gewoon zelf eens een paar dagen en nachten doorwandelen om het te geloven. Overdag is het een drukke, supergezellige, alternatieve wijk in Sydney, met veel (dure) winkels, stijvolle hotels, cafetjes, pubs, artiesten,... 's Nachts daarentegen is het het tegenovergestelde, dan verandert het hier in een ruige uitgaansbuurt. En met ruig bedoel ik ook echt ruig: zwervers, prostituées, daklozen, junks,... Alle soorten mensen aan de zelfkant van de maatschappij zijn hier te vinden. 'k Moet er wel bij zeggen dat het hier over het algemeen gezien wel veilig is. De straten zijn dag en nacht vol met mensen, de kansen dat iemand overvallen wordt zijn echt bijna onbestaande. Dus voor de bezorgden, I'll be just fine! Voordeel van uitgaansbuurten zijn dan weer de bars, pubs en nachtclubs. En er zijn er veeel... Enkele van de meest decadente nachtclubs van het zuidelijke halfrond zijn hier te vinden. Als er bijvoorbeeld één of andere celebrity wil uitgaan in Sydney, dan komen ze naar 'The Cross'.

Vandaag was het terug zalig weer en ben ik naar een andere wijk gegaan, The Rocks. The Rocks is de eerste nederzetting van de Britten in Australië. De wijk bestaat dus hoofdzakelijk uit oude, historische gebouwen. Leuk om eens door te wandelen en een beetje geschiedenis op te snuiven. Het is ook hier dat de Harbour Bridge naar de noordelijke oever vertrekt.

Als het weer morgen nog zo goed is, ben ik van plan om naar Taronga Zoo te gaan, in North Sydney. Vrijdagmorgen is het de zaak om zo vlug mogelijk een goed plaatsje te bemachtigen aan het Opera House of in de Botanic Gardens, want niemand wil natuurlijk het spectaculairste vuurwerk ter wereld missen!

Circular Quay, de Harbour Bridge en het Opera House
 
'k Heb ook nog een filmpje van kerstavond aan St Mary's Cathedral, maar ik heb het nog niet kunnen uploaden, omdat het bestand te groot is.

Nieuwe foto's van Sydney: hier!

Cheers!

1 comment:

Anonymous said...

heeeej bram!
we willen je al een heel gelukkig nieuwjaar wensen
het is idd nog een paar dagen te vroeg
maar beter laat dan nooit e
geniet er van daar!
maar da zal ni moeilijk zijn waarschijnlijk (:
groetjes greet, johan, emelie en charlotte

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...