Thursday, December 23, 2010

Back in Sydney

Hey iedereen!

Ik ben vandaag terug aangekomen in Sydney. Het voelde een beetje als thuiskomen, omdat ik de stad zo goed ken. Ik verblijf nu in een hostel met de naam Jolly Swagman Backpackers in Kings Cross. Voor degenen die zouden willen weten waar dat juist ligt en wat er allemaal te beleven valt, raad ik aan om dat eens op te zoeken. Ik kan wel zeggen dat als je ergens moet zijn om te feesten, dat dat hier is!

Eergisteren ben ik vertrokken in Shepparton (Mooroopna). Het afscheid van iedereen daar viel me eerlijk gezegd wel vrij zwaar, omdat je elkaar echt goed leert kennen in enkele weken samen leven en werken. Het positieve is dat ik enkelen wel nog terug ga zien na nieuwjaar. Ik ga namelijk nog een paar dagen terug om nog wat extra zakgeld te verdienen voor ik naar Tasmanie vertrek. Dat vertrek is gepland op 9 januari, dan rijd ik samen met Alex de ferry op. 
Het afscheid van Terry was minder moeilijk. Ik zal jullie de details besparen, maar de conclusie was dat dat een ongelofelijke #@$%&*+ (zelf in te vullen met een Nederlans of Engels woord) was. De voorbije dagen is werkelijk iedereen daar vertrokken...

Onderweg naar Sydney ben ik gestopt om eens een kijkje te nemen in Glenrowan. Het stadje waar Edward 'Ned' Kelly zijn beruchte vuurgevecht met de politie heeft gehouden en waar hij ook is opgepakt. Over the top toeristisch, elk gebouw of huis herinnert aan die gebeurtenis. Wel leuk om eens rond te slenteren voor een paar uurtjes.

De volgende dag (gisteren) heb ik gespendeerd aan een bezoek aan Canberra, de officiele hoofdstad van Australie. De stad is nog geen 100 jaar oud en ontstaan doordat Sydney en Melbourne het niet eens konden worden over wie nu eigenlijk de hoofdstad zou moeten zijn. Men heeft toen beslist om een nieuwe stad te bouwen in de heuvels van New South Wales. Canberra is dus een volledig geplande stad, er is echt niks spontaan aan en dat voel je ook als je erdoor wandelt. Dat neemt echter niet weg dat de stad architectureel en stedenbouwkundig gezien een absoluut pareltje is! Het grondplan van Canberra heeft veel weg van graancirkels in een maisveld. 
Ik was er enkel om de politieke, historische en culturele gebouwen en een beetje natuur te bezichtigen. Spijtig genoeg had ik niet te tijd om overal binnen te gaan (er is overal gratis inkom), maar misschien komt dat er nog wel van.
Vlak achter de Australian War Memorial ligt het prachtige Mt Ainslie Nature Park, op een steenworp van het centrum van de stad. Vanaf de top van Mt Ainslie is er echt een spectaculair uitzicht over de stad (zie de foto's en video!).


Canberra vanaf Reconciliation Place (met achtereenvolgens het Old Parliament House, Aboriginal Tent Embassy, Questacon, National Library of Australia, Lake Burley Griffin met Mt Ainslie op de achtergrond, High Court of Australia, National Gallery of Australia en National Portrait Gallery)

Canberra vanaf Mt Ainslie


Vandaag heb ik ook mijn postpakketjes die enkele weken geleden aangekomen waren opgehaald. Het bleken kerstkadootjes van thuis te zijn, met bijbehorende brieven. Superhard merci hiervoor! Na het lezen van de brieven had ik het wel even moeilijk, de eerste keer sinds ik hier ben dat ik een beetje heimwee had.
Maar... deze avond is er door het hostel al een Christmas dinner gepland in The Gaff, een van de beste pubs/bars in Syndey, met achteraf een schuimparty. Ideaal dus om al direct wat mensen te leren kennen!

Ik wens iedereen bij deze al een geweldig zalige witte kerst! Geniet ervan, dat zal ik hier zeker ook doen (op 't strand weliswaar!).

Nog enkele foto's van in Shepparton en de foto's van Glenrowan en Canberra.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...