Tuesday, April 17, 2012

Toekomstige reizen? Enkele nieuwe ideeën...

Toen ik terug thuis was na mijn backpack-trip in Australië, wist ik dat het zeker niet de eerste en laatste keer zou zijn dat ik eropuit trok.

Sindsdien heb ik constant met nieuwe ideeën in mijn hoofd gezeten en erover lezen is altijd de eerste stap in de richting van de uitwerking ervan.
Eén van de dingen waar ik me de laatste tijd veel mee bezig gehouden heb, is het lezen van reisboeken, -verhalen, -websites, -blogs,... 

Er zijn absoluut nog geen concrete plannen, maar alles begint altijd bij een idee of een verlangen.

Ik heb een gigantisch lange lijst met persoonlijke doelen: dingen die ik nog wil doen, steden die ik nog wil bezoeken en natuurwonderen die ik nog wil zien. Veel te lang om hier te posten.
Bovenaan die lijst staan een paar avontuurlijke ideeën die wel de moeite waard zijn om te vermelden. Hier volgt een korte opsomming -de volgorde heeft geen belang- van 'wilde plannen' die een zéér grote kans hebben om in de toekomst uitgevoerd te worden.

Hier gaan we:

  • Fietsavontuur van de Noordkaap naar Gibraltar
  • Beklimmen van de Kilimanjaro
  • Transsiberië/Transmongolië Express
  • Bezoek aan Antarctica
  • Route 66 met de moto
  • Naar de oorsprong van de beschaving in het Midden-Oosten en Noord-Afrika
  • Giant Loop rond Australië met de auto/camper
  • Met een schip naar Noord-Amerika
  • Te voet naar Machu Picchu via de Inca Trail
  • Met het openbaar vervoer door Zuid-Oost Azië

Waarom dan juist deze specifieke doelen? Drie redenen. 

De eerste is dat het alle zeven continenten van deze aardbol betreft. Dat dit zal gebeuren  door middel van zeer uiteenlopende vervoersmiddelen is reden twee. De derde reden is dat het doelen zijn die niet op één dag bereikt kunnen worden. Het zijn stuk voor stuk meerdaagse tochten; van enkele dagen, over enkele weken tot enkele maanden.

Een tweede vraag die bij sommigen opkomt is waarschijnlijk: is dit allemaal niet wat te hoog gegrepen? Misschien wel... Hoogstwaarschijnlijk niet. Ik ben nog jong en elk jaar zijn er duizenden mensen die deze dingen doen. Er is dus geen énkele reden om te veronderstellen dat dit absoluut onmogelijk is.

Dat dit door zoveel mensen gedaan wordt, is ook de reden dat ik 'wilde plannen' tussen twee haakjes plaatste. Dat moet in mijn ogen namelijk serieus genuanceerd worden. Deze plannen zijn helemaal niet zo wild als ze lijken. Ze vallen gewoon buiten de grenzen van de algemeen aanvaarde Westerse zon-zee-strand-verwenvakanties en citytrips en worden daarom nogal snel bestempeld als wild, onverantwoord en zelfs gevaarlijk.

Er is echter nog niets concreet, zoals eerder al gezegd. Vérre van zelfs, maar er zijn dus wel een paar ideeën ontkiemd. We zullen zien welk zaadje het snelst groeit...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...