Thursday, January 26, 2012

Een maand vol citytrips ziet er zo uit

Ik had in mijn vorige post een verslag van alle citytrips beloofd. Ik zal het waarschijnlijk wel vrij beknopt houden, vooral omwille van het feit dat sommige al een tijdje in het verleden liggen en bepaalde details dus ook, maar we zien wel waar we uitkomen!

De eerste stad die we aandeden tijdens ons maandje door West-Europa was:


Hier kwamen we aan om 5.00u plaatselijke tijd, na een slapeloze bijna acht uur durende vlucht van Boston. We hadden hier een stop-over van een twaalftal uur voorzien om de stad te bezoeken. Dat de kans op een jetlag bestond, wisten we. En dat er van een geweldige jetlag sprake was, kan ik hier 
zeker bevestigen. Het plan was om een ticket te kopen voor de bekende hop-on hop-off sight seeingbussen, maar daarvoor moesten we nog een kleine vier uur wachten.

Uiteindelijk dus de bus opgestapt voor een rondje door Dublin. Eigenlijk zijn deze bussen het toppunt van toerisme, maar ze zijn wel ongelofelijk makkelijk als je weinig tijd hebt. Alle bekende attracties van Dublin zijn we dus op deze manier gepasseerd.
Dublin is echt wel een interessante stad, Ierland is ook een interessant land, maar vanzelfsprekend is amper twaalf uur veel te weinig om ze echt te leren kennen. Hetzelfde gevoel had ik al ook al in Singapore een dik jaar geleden...

Volgende stop was:


Na de vermoeiende dag in Dublin eerst de nacht doorgebracht in Brussel. Ik was nog nooit echt in Brussel geweest, op de Heizel en het KBIN na, en het stadscentrum is me écht geweldig bevallen. De Grote Markt staat bekend als één van de mooiste pleinen van Europa en dat is ook effectief zo. Verder rondgewandeld langs de klassieke bekende plaatsen in Brussel: Rue des Bouchers, Manneken Pis, de Beurs, koninklijk paleis,... Ook op onze eerste (van vele) kerstmarkt in Europa geweest.
Na een dagje uitrusten thuis, en het afschudden van de jetlag, was de volgende halte:


Tijdens de kerstperiode mag een bezoek aan de bekendste en, volgens velen, beste kerstmarkt van Europa niet ontbreken. Het is ook een speciale kerstmarkt, zo vlak onder de fantastisch indrukwekkende Dom.
De dag nadien was het de beurt aan:


Ook in Antwerpen was ik behalve op de Meir en in de Zoo eigenlijk nog nergens geweest. Toch niet zover ik me kan herinneren in ieder geval. Hier ook weer een dagje rondgeslenterd langs en/of in: de Meir, het Rubenshuis, Museum Mayer van den Bergh, de Groenplaats (met Music for Life), Grote Markt, de kerstmarkt, Onze-Lieve-Vrouwekathedraal, de Schelde en het Steen.
Na het kerstweekend stond het laatste ééndaagse stadsbezoek op het programma. Dit was aan mijn favoriete stad:

Exact hetzelfde gedaan als tijdens de vorige uitstapjes: rondwandelen, museums bezoeken en de toerist uithangen. Hier de traditionele, uitgestippelde stadswandeling gedaan. 's Avonds doorgereden naar een appartement in Knokke. De volgende dag een blitzbezoek aan Knokke en de Noordzee alvorens terug naar huis te rijden.

Zo, ik ga het voorlopig hierbij houden. In mijn volgende bericht, dat er binnenkort aankomt, zal ik verder gaan met onze meerdaagse uitstapjes: Parijs, Amsterdam en Berlijn.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...