Monday, February 6, 2012

Europese citytrips: deel twee

In mijn laatste bericht was ik geëindigd in Brugge/Knokke. Onze volgende uitstap, en tevens ook onze langste, was naar:


We verbleven hier vier dagen en drie nachten in een hotelletje/hostel in Montmartre. Vrijdagnamiddag aangekomen na een ritje van een anderhalf uur met de Thalys. Ongelooflijk hoe snel dat tegenwoordig gaat. Na een tijdje zoeken toch het hostel gevonden, de bagage op de kamer gezwierd en begonnen aan het verkennen van Parijs. Hoe doe je dat het beste? Eén antwoord: de metro. Het metrostelsel in Parijs is gewéldig. En bovendien ook behoorlijk goedkoop. Die avond dus een avondwandelingetje gemaakt langs de Seine (en er zijn slechtere dingen denk ik dan), het Louvre, Place de la Concorde, het Grand Palais en Petit Palais en de Champs-Elysées. Daarna nog wat gaan drinken in Montmartre.

De volgende dag bijna volledig doorgebracht in het fantastische Louvre (dat gratis is voor Europeanen jonger dan 26). Serieus, het is zo indrukwekkend dat ik er bijna niets over ga zeggen, want woorden doen het sowieso tekort. Het enige dat ik er nog over kwijt wil is het volgende. Het is gigantisch en bijgevolg ook onmogelijk om alles te zien op één dag. Ze zeggen wel eens dat het drie maanden duurt om elk afzonderlijk kunstwerk te zien en dat geloof ik best. De inkomhal, onder de pyramide, heeft zelfs iets weg van een luchthaven...
's Avonds was het oudjaar. Daarvoor een bezoekje gebracht aan de Moulin Rouge in de buurt Pigalle en daar dus ook op café geweest. Tegen een uur of half 12 de metro genomen naar de Champs-Elysées, waar zich al een massa volk bevond. Daar onze champagne laten knallen en ons verbaasd over het feit dat er geen vuurwerk was.


Zondag de hele dag rondgewandeld in Parijs, langs alle bekende en minder bekende gebouwen, waarvan de belangrijkste: Het Hôtel de Ville, Centre Pompidou, de Notre Dame en uiteraard de Eiffeltoren. Alle wachtrijen waren die dag extreem lang, dus zijn we nergens binnen of op geweest. Vooral aan de Notre Dame en de Eiffeltoren was het waanzinnig druk.
Onze laatste voormiddag doorgebracht in Montmartre zelf, met een bezoek aan de markt met alle kunstenaars en vanzelfsprekend aan de Sacré-Coeur.
Na een dagje thuis, op naar de volgende hoofdstad voor ons eerste reisje van het nieuwe jaar:


Hier hebben we voor de verandering niet rondgelopen met het idee om zoveel mogelijk te zien. De Amsterdamse binnenstad is vrij klein en het was perfect mogelijk om willekeurig rond te beginnen wandelen en toch ongeveer overal te komen. Het was eigenlijk zalig om op 't gemak een gezellige, drukke stad als Amsterdam te ontdekken. De meest gekende dingen over Amsterdam zijn de coffeeshops, de walletjes, de fietsen en de kanalen. Die zijn dan ook inderdaad overal te vinden. Over onze drie dagen daar kan ik kort zijn: het is ons beide zeer goed bevallen!
Twee dagen later was het alweer tijd voor ons laatste stadsbezoek. Deze keer aan:


Naast een stad waar ik nog niet geweest was, ook een stad die mij eigenlijk volledig onbekend was. Hier verbleven we ook drie dagen, deze keer niet in een hotel, maar op het appartement van mijn nonkel en tante. Nogmaals bedankt hiervoor!
Op de eerste dag hebben ze ons op een sight seeingbus gezet. Zoals eerder al gezegd een gemakkelijke manier om een eerste indruk te krijgen van een nieuwe stad. Ook omwille van het slechte weer was het comfortabeler om de bus te nemen. Een opsomming van de dingen die we toen al gepasseerd zijn: Potsdamer Platz, Checkpoint Charlie, Gendarmenmarkt, Alexanderplatz, de Brandenburger Tor en de Holocaust Memorial.



De volgende morgen vroeg vertrokken voor een goed gevulde dag met onder andere: Potsdam, de Reichstag, Bernhauerstrasse met de resten van de Muur, Karl-Marx-Allee, de East Side Gallery, de Berliner Dom en Bebelplatz. 's Avonds goed gaan eten en afgesloten met bier en schnapps in de oudste Stube van Berlijn.
Onze laatste ochtend in Berlijn gebruikt om een wandeling te maken over de Kurfüstendamm en een paar kleine souvenirtjes te kopen. Nadien terug het vliegtuig op en richting thuis...

Ik zou willen afsluiten met iets waar ik eigenlijk zojuist nog maar aan dacht. Ik realiseerde me dat we tijdens onze reisjes door West-Europa bijna alle mogelijke vervoersmiddelen gebruikt hebben: onze eigen benen, fiets, auto, trein, tram, bus, vliegtuig en metro. Alleen de boot ontbreekt hier nog, als ik tenminste niets over het hoofd zie, maar dat had in de zomer sowieso wel het geval geweest!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...